Referat nie powinien
być ustnie wygłoszoną pracą naukową.
Oznacza to, że nie należy
przedstawiać szczegółów koniecznych w pracy naukowe,
a tutaj całkowicie zbędnych.
We wstępie nie należy cytować
kilku autorów. Wystarczy kilka zdań wprowadzających.
Nie powinno podawać się szczegółów
metody, nie podawać składu chemicznego użytych odczynników.
Najczęściej sam autor tego
nie pamięta i musi czytać to z kartki lub z ekranu.
Nie podawać szczegółow metody
badań mikroskopowych lub oznaczania DNA.
Wystarczy podać, że takie badania przeprowadzono.
Referatu nie należy czytać
z maszynopisu. Jest to zbyt monotonne i trudne do odbioru
dla słuchaczy.
Przeważnie taki tekst zawiera
zbyt wiele niepotrzebnych szczegółów.
Autor powinien mieć przed
sobą tylko podstawowe tezy.
Autor odczytujący całkowity
tekst nie jest w stanie go skrócić, gdy przedłuża czas
którym dysponuje,
czyta wtedy szybciej, sam
się denerwuje, a słuchacze z tak odczytywanego tekst
mało rozumieją.
Sposób mówienia
Mikrofon i magafon zniekształcają głos. Dodatkowo głos
na sali zniekształca echo i pogłos.
Zrozumienie tekstu przez uczestnika konferencji na sali,
bardzo różni się od zrozumienia tekstu w bezpośredniej rozmowie.
Dlatego referat powinien być wygłaszany powoli i wyraźnie.
Dobrze jeżeli między zdaniami pozostawi się małą przerwę.
Niestety wielu mówców nie wyłączając radia i TV, mówi
szybciej niż myśli. Czas potrzebny do namysłu nad następnym zdaniem
zastępuje przez e-e-e-e. W rezultacie słszy się: tra-la-la,
e-e-e-e-e, tra-la-la, e-e-e-e-e. Prawie nic z takiej mowy
nie można zrozumieć.
W polskich szkołach uczy się czytać i pisać,
niestety nie uczy się mówić. Natomiast już w starożytnym Rzymie uczono
retoryki, dykcji itp.
W Polsce uczy się tego dopiero w szkole teatralnej, lub
w seminarium duchownym, a powinno zaczynać się w przedszkolu.
Z przykrością, z własnego doświadzenia, muszę stwierdzić, że nawet
wykładowcy wyższych uczelni nie umieją mówić,
gdyż nikt ich tego nie uczył. Nawet nie zdają sobie sprawy z tego,
że źle mówią.
Przedstawianie wyników
na ekranie
Obecnie pokaz przygotowuje się
w programie PowerPoint i wyświetla na ekranie.
Nie należy podawać opisów
i tabel małymi literami i liczbami.
Nieraz autor, stojący przed
ekranem, sam musi się zbliżać, aby odczytać jakieś słowo
lub liczbę.
Podawanych informacji nie
widać nawet z pierwszego rzędu sali, nie mówiąc już
o ostatnich rzędach.
Na zwracaną autorowi uwagę
odpowiada, że sale jest długa.
Na to jest odpowiedź – niech
uda się do kościoła i stwierdzi, że tekst na ekranie
widać dobrze z końca kościoła.
Pustosłowie i wyrazy
wieloznaczne
Przypominam, iż w tytule nie należy używa pustosłowia -
wybrany lub wybrane, lecz właściwe dokładne określenie,
patrz: -
jakniepisac.html#Pustos%B3owie
W tytule i treści nie należy używać wieloznacznego słowa - występuje,
lecz właściwe
dokładne określenie,
patrz: jakniepisac.html#wystepuje
Używanie tych słów świadczy o lenistwie umysłowym autora!
Tekst i tabele przeznaczone
do pokazania na ekranie
nie powinny być przygotowane
w taki sam sposób jak do publikacji.
Do publikacji pisze się tekst
na kartce A4 z odstępami wierszy co 1,5 lub 2.
Zupełnie niedopuszczalne
jest przedstawianie na ekranie całej strony maszynopisu
A4, z takimi odstępami.
Na ekranie wystarczy
odstęp 0,5 - 1 między wierszami.
Tekst i liczby znajdujące
się na pionowej kartce, przedstawione na panoramicznym
(szerszym niż wyższym) ekranie są tak małe,
że nic nie widać
i denerwuje to tylko słuchaczy nawet tych z pierwszych
rzędów sali.
Nie należy dawać dużych marginesów
od góry i dołu.
Tekst powinien znajdować
się na całym ekranie.
Należy używać czcionki wielkości conajmniej
24 punktów, a lepiej 36 - 40 punktów.
W jednym wierszu powinno znajdować się
nie więcej niż 5 słów, a lepiej mniej.
Tekst znajdujący się na całym
ekranie nie powinien mieć więcej niż 8 do 10 wierszy, a mimo to powinien szczelnie wypełniać
cały ekran.
Jeżeli autor chce przedstawić
dłuższy tekst powinien rozdzielić go na kilka ekranów.
Taki tekst nie nadaje się
do publikacji, gdyż jest przygotowany tylko do pokazania
na ekranie.
Tabele przgotowane
do publikacji lub opublikowane nie nadają się do pokazywania
na ekranie na konferencji gdyż:
1./ są pisane za małą czcionką
2./ zawierają wiele zbędnych szczegółow
3./ są za duże
Liczby powinny być pisane czcionką wielkości
conajmniej 24 punktów, a lepiej 36 - 40 punktów
Wyraźniej widoczny jest krój Ariel niż Times.
Często
wyraźniejsze są liczby pogrubine - 25, niż normalne -
25
W dużych kratkach tabeli nie
należy przedstawiać małych liczb.
Małe liczby nie powinny zajmować
jedynie środka komórek, lecz duże liczby powinny wypełniać
komórki.
Nie należy dawać w jednej tabeli więcej niż 8 – 10
wierszy.
Jeżeli autor chce przedstawić
więcej liczb to należy je pokazać w kilku tabelach.
Tabeli nie należy rozmieszczać tak, aby zajmowała
ona tylko środkową część ekranu.
Tabela powinna zajmować cały ekran, bez marginesów
dookoła, lub z bardzo małym marginesem
Na ekranie ma być widać liczby, a nie puste
miejsca.
Samoobjaśniające się tabele i wykresy
Wszystkie tabele i wykresy muszą być samoobjaśniające się.
Oznacza to, że wszystkie wyrażenia, słowa i skróty
muszą być zrozumiałe bez odwoływania się do ich opisu w rozdziale
Metoda.
Wszystkie skróty muszą być wyjaśnionę pod tabelą lub na wykresie.
Nie wystarczy wyjaśnić, że skrót gr. kontr. to grupa kontrolna.
Uczesticy konferencji, słuchający kilkanaście referatów,
już po 3 min. zapominają co jest grupą kontrolną.
W dodatku, jeżeli autor omawia 2 lub 3 doświadczenia i w
każdym jest inna grupa kontrolna to wszyscy gubią się
i nie wiedzą o czym mówi wykładowca. Ilekroć ja pogubiłem
się i pytałem sąsiada co jest grupą kontrolną nie zdarzyło
się aby ktokolwiek to wiedział. Dlatego zawsze trzeba wyjaśnić
co jest grupą kontrolną.
Najlepiej zamiast pisać gr. kontr., odrazu podać skrót, lub
całe słowo co jest grupą kontrolną.
Nie pisać w tytule ekranu Doświadczenie 1, Doświadczenie
2, Doświadczenie 3 itd .
Większość uczestników już nie pamięta czego dotyczyły kolejne
doświadczenia.
Zamiast tego podać czego dotyczyły kolejne doświadczenia
np. Rodziny normalne, Odkłady itp.
Statystyka
W tabeli nie należy podawać nieistotnych szczegółów.
Nie należy podawać liczb z więcej, niż jednym miejscem
po przecinku. Bardziej czytelne są liczby bez miejsc po przecinku.
W referacie nie należy podawać ± (SD) średnie odchylenie,
lub ± (se) błąd średniej.
Najczęściej autor sam nie rozumie tych liczb i nigdy ich nie
objaśnia. Liczby te tylko zaciemniają istotne wyniki pokazane w tabeli.
Natomiast, za średnimi należy podać literki oznaczające
istotność różnic międzu nimi.
Tekst i tabele mają być tak przygotowane aby widzieli
je uczestnicy z ostatnich rzędów sali,
a nie autor na swym komputerze
lub wydruku.
Tak przygotowana tabela nie nadaje się do
publikacji, gdyż jest przeznaczona do pokazania tylko
na ekranie.
Język polski. W referacie i w publikacji
nie należy używać obcojęzycznych (czasem niezrozumiałych) słow,
jeżeli istnieją słowa polskie.
Szczególnie drastyczne są takie wyrażenia
jak:
sztuczna inseminacja, zamiast - sztuczne unasienianie
behawioryzm higieniczny, zamiast - zachowanie
higieniczne,
inbred - zamiast chów wsobny,
ekstensywność inwazji lub intensywność inwazji, -
zamiast porażenie pszczół, lub porażenie komórek czerwiu.
prezentować, zamiast - przedstawiać, pokazywać
lub tp.
Zrozumienie referatu przez uczestnikow konferencji
Referat nie powinien być wygłaszany w taki sposób, że słuchacze
nie rozumieją słow które mówi wykładowca. Wszyscy słuchacze powinni rozumieć wszystkie słowa
wypowiadane, przez wykładowcę.
Dlatego autor powinien zastanowić do jakiego grona słuchaczy
mówi.
Np. referat przygotowany dla botaników, w którym wszystkie nazwy
roślin podano po łacinie,
nie nadaje się na konferencję pszczelarską, gdyż większość uczestników,
nie zrozumie o czym autor mówi.
Na takiej konferencji nazwy wszystkich roślin należy podać po
polsku.
Podobnie, ma się sprawa z innymi specjalniościami, jak np genetyka,
fizyka i inne, które mają swe specyficzne wyrażenia.
Na konferencji pszczelarskiei, gdzie uczestikami są również humaniści,
technicy i inn. należy mówić
prostym polskim językiem zrozumiałym przez wszystkich uczestników.
Wykładowca, który nie zdaje sobie sprawy z tego, że słuchacze
nie rozumieją wszystkich wypowiadanych przez niego słów,
wykazuje brak wyobraźni.
Wreszcie na zakończenie. Lekceważenie słuchaczy.
Wykładający nie powinien sprawiać wrażenia lekceważenia
słuchaczy, lub wyniosłości.
Możliwe, że nie ma takiego zamiaru,
lub nie zdaje sobie z tego sprawy.
Jednak zbyt swobodne zachowanie się,
jak np. trzymanie rąk w kieszeni, trzymanie ramion z tyłu,
trzymanie rąk na biodrach i stanie w rozkroku,
omdlewające opieranie się (prawie leżenie) na katedrze
itp,
lub niedbały ubiór, jak np. wymięta koszula
i wytarte, obdarte (czasem specjalnie) dżinsy,
nieprzeparcie wywołują wrażenie lekceważenia
uczestników konferencji.
Porządny ubiór powinien dotyczyć również
techników, a w szczegółności fotografów obsługujących konferencję.
Co jest dobre na wycieczce w lesie,
lub na boisku sportowym, nie przystoi na konferencji naukowej.
Savoire vivre
Młody człowiek, student, magister, doktor, asystent nie powinien zwracać
się do profesorów per pani/panie.
Nie; - Czy pani/pan może mi powiedzieć......,
lecz; - Czy pani/pan profesor może mi powiedzieć......
Do profesora nie należy zwracać się w taki sposób jak do nieznajomego na
ulicy.
Profesorom taki sposób zwracania nic nie szkodzi, chociaż niektórzy mogą
czuć się urażeni,
gdyż nie nawykli do traktowania ich jak przechodnia z ulicy.
Jednak taki sposób wyrażania się, bardzo szkodzi tak zwracającemu się.
Od razu nastawia do niego negatywnie słuchającego. Pokazuje, że rozmówcy
brak wychowania. Brak mu tzw. "Kinder Stube".
Młody człowiek szkodzi nie tylko sobie, lecz również swoim rodzicom,
gdyż pokazuje, że nieodpowiednio go wychowali.
Dla własnego dobra, radzę zwracać się w odpowiedni sposób (z uszanowaniem)
do osoby, z którą się rozmawia .
Bardzo mi przykro, że o takich sprawach trzeba przypominać.